Sterke verhalen | 2 min read

"Help! Ik zal mijn studies moeten stopzetten!"

"Help! Ik zal moeten stoppen met mijn studies!"

Dit was de noodkreet van Marie, een 18-jarige studente hoger beroepsonderwijs.

Marie zat in het eerste jaar van haar bacheloropleiding en moest slagen voor alle vakken om naar het tweede jaar over te gaan. Helaas dreigde ze te zakken voor Duits, omdat ze naar eigen zeggen niets uit het hoofd kon leren en daardoor de Duitse grammatica niet onder de knie kreeg. Ze werd wanhopig naarmate het schooljaar vorderde en ging op zoek naar bijles Duits.

De docente, Emmy, stelde vast dat Marie ijverig grammaticaregeltjes vanbuiten blokte, maar niet met een effectieve methode. De leerstof bleef dus helemaal niet hangen. Ze ging op zoek naar een studiemethode die bij de studente paste, en die vond ze door te vragen naar Maries buitenschoolse activiteiten. Tijdens het weekend serveerde Marie namelijk drankjes op het terras van een restaurant. Emmy vroeg haar hoe ze de bestellingen telkens uit het hoofd kon onthouden. Dat lukte Marie door in beweging te blijven en niet stil te zitten, dan kon ze zelfs drankjes van drie weken geleden herinneren en aan de juiste personen linken.

"Marie had wel degelijk een sterk geheugen maar hanteerde de foute techniek." -Docente Emmy

Gamificatie

De docente kreeg hierdoor het idee om grammaticale schema's op een whiteboard te schrijven en daarvan een “terras” te maken. Marie ontdekte dat het heel ontspannend en effectief werkte als zij rondliep terwijl ze ging studeren en zich het terras voorstelde. Ze koppelde in dit terrasspel ‘mensen’ aan hun ‘drankjes’. Dat waren dan in werkelijkheid bijvoorbeeld Duitse lidwoorden aan hun zelfstandig naamwoord, of voorzetsels aan de naamval waarbij ze hoorden.

Dat is een voorbeeld van gamificatie: het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Bij een experiment in Stockholm had men bijvoorbeeld eens de traptreden in een station bekleed met pianotoetsen. Zo klonk per stap een bepaalde klank. Dat stimuleerde de reizigers om de trappen te nemen in plaats van de roltrap en zo beweging te stimuleren. Hetzelfde gebeurde in de les van Marie: door een 'spel' te koppelen aan het Duits, werd zij gestimuleerd om beter de Duitse grammatica te onthouden.

bijles Frans

Nadat Marie thuis verder oefende in haar ingebeelde grammaticarestaurant, kon ze telkens alle grammatica van de voorbije les vlot onthouden. De volgende maanden bleef ze dat dan ook doen, tot ze op het eind van het jaar zonder problemen slaagde voor haar examen. Het 'terrasspel' was dus de sleutel tot het verderzetten van haar opleiding!

Alle dank en credits gaan uit naar docente Emmy.

Heb je zelf problemen met Duits of een ander vak? Neem contact op met BijlesHuis voor een begeleiding op maat!

Related stories