Van HelloProf naar het onderwijs: interview met bijlesdocente Luna

Sterke bijlesverhalen 3 min read

BijlesHuis, onderdeel van HelloProf, zet jaarlijks duizenden studenten en mensen uit het werkveld in om leerlingen te ondersteunen. Via de flexibele deeleconomie ontdekken zij hoeveel voldoening het geeft om kennis over te brengen, een band op te bouwen met leerlingen en hoe creatief een job in het onderwijs kan zijn. Door onze bijlesdocenten kennis te laten maken met bepaalde aspecten van het vak als leerkracht, verkleint HelloProf de stap van bijles geven in het aanvullend onderwijs naar een vaste baan in het reguliere onderwijs. Luna van Rillaer, bijlesdocente Frans, is een van de docenten die deze overstap maakte.

bijleshuis, bijlesdocente, onderwijs, taal-en letterkunde

Tijdens Luna’s studies

Toen vrienden en familie haar vroegen: “Je studeert talen, betekent dat dat je leerkracht wordt?”, antwoordde Luna steevast stellig: “Nee!”. Een job in het onderwijs was nooit bij haar opgekomen; ze koos voor Taal- en Letterkunde Nederlands-Frans om later iets in de journalistiek te kunnen doen. Dat ze jaren later bij Ligo Aalst NT2 (Nederlands voor anderstaligen) en computerles zou geven aan laaggeschoolde volwassenen, had ze op dat moment nooit geloofd. Hoe die bocht van 180 graden gebeurd is, vertelt ze hieronder:

“Tijdens mijn studies werkte ik als jobstudent in een restaurant. Een collega vroeg of ik iemand kende die bijles Frans kon geven aan zijn zoon, en ik besloot om dat zelf eens te proberen. Gratis natuurlijk, aangezien ik geen pedagogische achtergrond of ervaring had. Ik besefte dat ik bijles geven niet alleen een leukere tijdsbesteding vond dan opdienen, maar dat het ook beter op mijn cv zou staan. Ik vergeleek enkele bijleskantoren en BijlesHuis zag er het tofst en professioneelst uit. Na een intakegesprek begon ik als bijlesdocent Frans en NT2, voornamelijk aan leerlingen uit het middelbaar onderwijs.”

Luna

Een loopbaan bij BijlesHuis

“Al tijdens mijn laatste examens begon ik met solliciteren, omdat ik zo snel mogelijk een full-time job wilde. Ik vond niet meteen iets in de journalistiek, maar kon meteen bij BijlesHuis starten als accountmanager. Vier jaar lang interviewde ik nieuwe bijlesdocenten en zocht de geschikte bijlesdocent voor elke ouder en student die ik telefonisch sprak. Gaandeweg merkte ik steeds meer hoe belangrijk onderwijs voor mij is. Ik schreef blogs voor BijlesHuis waarin ik Franse grammatica op een toegankelijke manier uitlegde. Ik haalde enorm veel voldoening uit het helpen van leerlingen, zowel door hen aan de perfecte docent te koppelen als door zelf bijles te geven in mijn vrije uren.

Daarnaast zocht ik steeds meer op hoe ik de bijlessen leuker en creatiever kon maken met verschillende werkvormen en spelletjes. Bijles voorbereiden én geven voelde als een hobby, niet als een bijverdienste. Alsof ik in de KSA leiding geef tijdens een toffe activiteit; de tijd vliegt voorbij. Naarmate ik meer en meer las over het lerarentekort in Vlaanderen, begon het idee te spelen om tóch te doen waar ik me vroeger tegen kantte: in het onderwijs stappen.”

Een bloemlezing van Luna’s bijles-spelletjes

De overstap naar het reguliere onderwijs

“Ik ben vlot gestart bij Ligo aangezien ik al veel ervaring en ontwikkeld materiaal had van tijdens de bijlessen. Daarnaast was ik intussen erg goed geworden in differentiëren, wat ook in een groep van 14 cursisten belangrijk is. Niet iedereen zit namelijk op hetzelfde niveau, maar ze moeten wel allemaal naar de volgende module overgaan. Maar ook vanuit mijn functie als accountmanager nam ik veel vaardigheden mee naar de klas: vlot communiceren, multitasken, efficiënt en snel doorwerken, assertief zijn, prioriteren en creatief zijn. Ik heb veel ‘in de privé’ geleerd dat relevant is voor mijn functie als leerkracht.

“Ik vind eigenlijk dat iedereen in de privé zou moeten werken voordat ze naar het onderwijs gaan. Ik voel me een sterkere en betere leerkracht dan ik me ooit zou kunnen gevoeld hebben als 21-jarige recht uit de schoolbanken.”

Het fijne aan full-time in het onderwijs werken is dat je je cursisten elke dag ziet. Op die manier ken je ze beter en boek je sneller vooruitgang dan tijdens een wekelijks uurtje bijles. Er is ook meer onderlinge interactie mogelijk, zoals quizzen en spelletjes spelen. Toch leuker voor de leerling als ze het opnemen tegen iemand van hetzelfde niveau dan altijd tegen de leerkracht. Als de overstap naar het onderwijs me één ding heeft geleerd dan is het dat dit is wat ik de rest van mijn leven wil doen!”

Kriebelt het bij jou net als bij Luna ook om bijles te geven? Schrijf je in als bijlesdocent bij BijlesHuis en start met een bijverdienste die voldoening geeft!

Schrijf je hieronder in voor onze newsletter om maandelijks de nieuwste artikels in je mailbox te ontvangen:

onderwijs
Updates ontvangen met didactische inzichten?
Sign up for our newsletter