Interview: bijlesdocent Yassine stapte over naar het onderwijs

Sterke bijlesverhalen 3 min read

BijlesHuis, onderdeel van HelloProf, zorgt er jaarlijks voor dat duizenden studenten en professionals uit het werkveld leerlingen persoonlijk ondersteunen. Dit gebeurt via de flexibele deeleconomie. Tijdens het bijlesgeven ontdekken onze docenten hoeveel voldoening ze halen uit het overbrengen van hun kennis en uit een relatie opbouwen met leerlingen. Via HelloProf maken bijlesdocenten kennis met verschillende aspecten van het vak van leraar, waardoor de stap van het aanvullend onderwijs naar een vaste baan in het reguliere onderwijs kleiner wordt. Yassine Hatif studeerde in 2023 af in Bedrijfsmanagement, maar werd zo enthousiast van zijn studentenjob als bijlesdocent dat hij besloot de educatieve bachelor erbij te studeren. Intussen geeft hij al parttime economie in het secundair onderwijs.

overstap naar onderwijs

Toen Yassine in 2020 afstudeerde in 6 Handel, had hij geen idee wat hij wilde doen qua loopbaan. Met de studierichting Bedrijfsmanagement kon hij later nog alle richtingen uit, redeneerde hij, en begon aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Langzaam ontdekte hij dat de privésector alvast niet helemaal zijn ding was, maar wat dan wel?

Tijdens het laatste jaar van zijn bachelor zocht Yassine een studentenjob en kwam bij HelloProf terecht als bijlesdocent wiskunde, boekhouden en bedrijfseconomie.

“Bij de eerste bijles had ik al het idee dat het ‘klikte’ voor mij. De groei die je ziet bij je studenten, de band die je opbouwt, de positieve feedback en waardering die je krijgt van de ouders,… Ik had er voordien nooit bij stilgestaan om leerkracht te worden, maar al heel snel groeide in mijn achterhoofd de vraag ‘waarom kan ik die bijlessen eigenlijk niet omzetten in een professionele job?’”

"Bijles geven heeft er zeker toe bijgedragen dat ik nu kies voor een job in het secundair onderwijs. Ik heb heel fijne ervaringen bij HelloProf."

Vanaf september start Yassine met de verkorte educatieve bachelor Secundair Onderwijs. Daar wil hij het bekwaamheidsbewijs halen om economie en islamitische godsdienst te kunnen geven. “Maar ik ben er zeker van dat ik nu al waardevolle vaardigheden heb opgedaan tijdens het bijlesgeven die je niet op school kan leren. Bijvoorbeeld omgaan met leerlingen van verschillende leeftijden, anticiperen op hun gevoelens en reacties. Of professioneel communiceren met ouders van leerlingen.”

Islamitische godsdienst en (bedrijfs)economie zijn de vakken waarin Yassine graag wil lesgeven

Yassine voor de klas

Tijdens zijn studie zal Yassine al parttime lesgeven in de eerste graad van het Instituut Maris Stella. “Ik voldoe aan de eisen om als student van de educatieve bachelor al voor de klas te staan, een maatregel die vanwege het lerarentekort in het leven is geroepen. Ik heb bijvoorbeeld voldoende studiepunten, en behaalde al een bachelordiploma binnen mijn vakdomein (economie). Het is heel fijn om nu al les te kunnen geven.

Ik kijk er vooral naar uit om mijn leerlingen inzichten over economie mee te geven vanuit mijn persoonlijk perspectief. Ik ben bijvoorbeeld ook day trader, dat betekent dat ik effecten op de beurs koop en verkoop om te profiteren van prijsfluctuaties tijdens de handelsdag. Op die manier kan ik mijn persoonlijke ervaring en expertise doorgeven. Het allerleukste blijft leerlingen iets aanleren. Als mijn student slaagt door mijn hulp, daar krijg ik energie van. Dat zie ik al duidelijk tijdens mijn bijlessen.

Day trading: het kopen en verkopen van effecten op de beurs om te profiteren van prijsfluctuaties tijdens de handelsdag.

Of ik nu voltijds als leerkracht werk later, of parttime in combinatie met day trading, dat weet ik nog niet. Maar het onderwijs blijft sowieso altijd een deel van mijn leven vanaf nu; het is gewoon een roeping."

Voelt lesgeven of bijlesgeven voor jou ook ergens als een roeping? Meer informatie over bijles geven vind je op bijleshuis.be.

Je inschrijven voor onze maandelijkse newsletter met de nieuwe artikelen kan hieronder.

bijles geven bijlesdocent
Updates ontvangen met didactische inzichten?
Sign up for our newsletter