Zelf toetsvragen opstellen: een van de efficiëntste leerstrategieën

Voor studenten: efficiënter studeren 3 min read

Een van de meest efficiënte leerstrategieën is er één die niet veel leerlingen en studenten toepassen. Namelijk: zelf toets- of examenvragen formuleren over de leerstof. Daarom geven de studiebegeleiders van BijlesHuis in dit artikel meer informatie over wat het opstellen van examenvragen inhoudt, hoe je dat doet, en waarom het werkt.

vragen over leerstof maken

1. Waarom zou je zelf examenvragen gaan opstellen?

Goede vraag! Je bent geen leerkracht, toch? ;-)

Het opstellen van vragen over de leerstof houdt in dat je actief nadenkt over wat je hebt geleerd. Dit proces zorgt ervoor dat je hoofd- en bijzaken van elkaar scheidt, meer inzicht krijgt in je lesstof en uiteraard ook een beter begrip. Door je brein iets actiefs te laten doen, sla je de leerstof op in je langetermijngeheugen.

Bovendien heb je na het toepassen van deze leerstrategie een hele hoop vragen die je kan gebruiken ter herhaling van de leerstof. En als je leerkracht enkele van deze vragen op de toets of het examen stelt, ben je alvast helemaal voorbereid!

2. Welk soort toetsvragen zijn er?

Vorm

Qua vorm bestaan er:

  • Open vragen, vb: ‘Welke factoren leidden tot de start van de Eerste Wereldoorlog?’
  • Gesloten vragen: één antwoordmogelijkheid.
    Vb: goed of fout, multiple choice, invulvragen, ‘welk begrip/vertaling/jaartal’ zoeken we hier?

Inhoud

Qua inhoud delen we vragen ook op in twee categorieën:

  • Kennisvragen: testen je vermogen om feiten te onthouden. Ze kunnen gaan over definities, jaartallen, formules, synoniemen, namen, lijstjes, enzovoort. Je moet het juiste antwoord geven zonder verder te analyseren.
  • Toepassingsvragen: vereisen een dieper begrip van de leerstof. Hierbij moet je je kennis toepassen of verbanden leggen om problemen op te lossen of concepten uit te leggen. Je moet iets uitleggen, oplossen, berekenen,...

3. Hoe stel je zelf toetsvragen op?

Om effectief vragen te kunnen stellen over je leerstof, is het belangrijk om de toetsingsmethode van je leerkracht te begrijpen. Neem er enkele voorbije toetsen bij en kijk hoe de vragen daar geformuleerd staan. Vaak worden toetsen en examens namelijk op een gelijkaardige manier opgesteld en kan je een beetje gaan voorspellen hoe toekomstige toetsen eruit zullen zien.

Bekijk je leerstof en scheid hoofd- en bijzaken van elkaar. Wat zou op de toets of het examen kunnen voorkomen, en wat is niet belangrijk genoeg om in de toets te komen?

Bedenk vervolgens vragen van de verschillende typen die we hierboven zagen door elkaar: kennis en toepassing, open en gesloten.

4. Wat is de volgende stap?

Een handige methode is om de vragen die je bedenkt op te schrijven en ze vervolgens in een potje te bewaren. Enkele dagen later kun je deze vragen uit het potje halen en jezelf testen. Analyseer kritisch je antwoorden en bepaal welke onderwerpen je nog niet volledig beheerst. Maak vervolgens een studieplanning om deze onderwerpen extra te oefenen.

Tip: schrijf jouw vragen op en doe aan 'vragenruilhandel' met een klasgenoot. Zo hebben jullie als het ware elk een 'oefentoets' over de leerstof!

Vergeet ook niet na je toets of examen te reflecteren: wat ging goed en wat niet? Dekken jouw vragen alle leerstof of heb je dingen overgeslagen? Waren er vragen die op het examen voorkwamen die jij had voorspeld? Welke vragen had je helemaal niet verwacht? Zo word jij steeds beter in deze leerstrategie!

In conclusie, het opstellen van examenvragen over je leerstof is een efficiënte leerstrategie die onze studiebegeleiders helemaal aanraden. Ben jij op zoek naar 1-op-1 studiebegeleiding? Vind de perfecte lesgever via BijlesHuis! Geef jij zelf bijles? Lees dan ons artikel over de juiste vragen stellen als bijlesdocent.

Schrijf je hieronder in voor onze maandelijkse -spamvrije- nieuwsbrief!

studietips Studiebegeleiding leren leren efficiënt studeren leerstrategieën
Updates ontvangen met didactische inzichten?
Sign up for our newsletter