written by
Jorn Lelong

Maak kennis met Maxim, bijlesdocent voor het ingangsexamen

Sterke bijlesverhalen 6 min read

Nee, je hoeft zelf geen geneeskunde gestudeerd te hebben om studenten te helpen met dat gevreesde ingangsexamen, bewijst Maxim (29) uit Gent. Wekelijks bereidt de industrieel ingenieur in de biochemie kandidaat-geneeskundestudenten voor op het ingangsexamen met persoonlijke bijlessen en groepscursussen voorbereiding op het toelatingsexamen via BijlesHuis ‘In de lessen wetenschappen op school hebben leerlingen niet snel het gevoel: amai, dit is leuk! Dat probeer ik hen te geven.’

bijlesdocent ingangsexamen geneeskunde

Voor Maxim waren presenteren, uitleggen en mensen coachen altijd al een passie. Tijdens zijn studententijd was hij niet alleen actief als studentenvertegenwoordiger, hij gaf ook geregeld bijles in de wetenschappen aan medestudenten en kinderen via verschillende jeugdwerkingen. ‘Ik vond het fijn om mensen te helpen, maar vooral ook om mensen zichzelf te laten helpen. Ik heb vrijwel nooit een oefening voor hen gemaakt, maar zorgde altijd dat we door samenwerken en stap-voor-stap tot de juiste uitkomst kwamen. Dat vond ik zo’n fijn gevoel.’

Na zijn master in de industriële wetenschappen (biochemie) voegde Maxim ook nog een master bedrijfseconomie en een master management aan Vlerick aan zijn al rijk gevulde cv toe. Vandaag is hij actief als manager bij Nestlé. Toch verliet hij zijn eerste liefde, de wetenschap, nooit helemaal. ‘Via mijn werk kwam ik nog zelden in contact met fysica, wiskunde of chemie: vakken die ik jaren gestudeerd had. Maar die kennis en interesse daarin was er natuurlijk nog steeds. Aangezien ik graag met mensen bezig ben en presenteer, dacht ik: waarom zou ik mijn kennis niet delen met andere mensen?

Maxim besloot in zijn vrije tijd de wetenschappen weer op te pikken door aan de slag te gaan als bijlesdocent. Nadat hij bij verschillende bureaus ervaring opgedaan had, klopte hij in 2017 aan bij BijlesHuis. Daar vond hij precies wat hij zocht: ‘Ik vind de band tussen een student en de docent heel belangrijk. BijlesHuis neemt de tijd om de studenten en docenten goed te leren kennen, om zo de ideale match te creëren.’

Hij herinnert zich dat het eens niet klikte met een leerling. ‘BijlesHuis ging daar fantastisch mee om. Met een zachte aanpak vonden zij snel een oplossing die beter was voor beide partijen. Als ik een mailtje van BijlesHuis zie verschijnen in mijn inbox, weet ik gewoon dat ze iemand gevonden hebben die bij mij past qua aanpak, en die hulp zoekt bij een vak waarover ik veel expertise heb.’

Sinds kort begeleidt Maxim ook groepen kandidaat-dokters en -tandartsen in het centrum van Gent. ‘Op die manier kunnen de kosten gedrukt worden en is de voorbereiding voor het toelatingsexamen voor meer studenten toegankelijk.’ In februari 2024 gaat een nieuwe groep van start onder begeleiding van Maxim.

Even weer student

Door zijn brede opleiding is Maxim van vele markten thuis. Hij begeleidt studenten vanaf het middelbaar tot het tweede hoger bij wiskunde en wetenschappen, soms ook bij economie en Engels.

Toch is er een type bijles waar hij in de loop der jaren zijn specialiteit van gemaakt heeft. ‘Een zesdejaarsstudente belde me zo’n vijf jaar geleden op met de vraag om haar te helpen voor te bereiden op het ingangsexamen geneeskunde. Het leek me een leuke uitdaging, en het bleek me echt te liggen. Vooral omdat ik het leuk vond om mezelf weer in al die oefeningen te verdiepen. Ik voelde me even weer student!’

Een persoonlijke band doet wonderen

Hoewel Maxim zelf nooit geneeskunde studeerde, kan hij in de voorbereidingslessen zowel zijn liefde voor wetenschap als zijn people skills kwijt. Geen twee lessen verlopen hetzelfde: ‘Sommigen komen hier toe vol zelfvertrouwen, anderen met een klein hartje. De ene student heeft moeite met wiskunde, de ander met wetenschappen. Het is telkens aanpassen, maar over de jaren heen leerde ik veel beter inschatten wat iedere student nodig heeft.’

Het is voor Maxim dan ook cruciaal om aan het begin van de bijlessen een persoonlijke band met zijn studenten te smeden. ‘Het eerste halfuur praten we gewoon: over ons leven, onze hobby's. Als een student dan na twee moeilijke oefeningen erdoor zit, kan ik even vragen: hoe gaat het nog met het schaatsen? Soms moet je even kletsen, dan weer serieus oefeningen maken. Ik vind het leuk om steeds dat evenwicht te zoeken.’

Vooruitgang zien geeft voldoening

De nadruk ligt bij Maxim steeds op datgene waar het ingangsexamen om draait: oefeningen maken. "Ik zeg steeds: ik ben geen leerkracht. Ik zou gerust twee uur elektromechanica kunnen uitleggen, maar dat hebben ze al op school gehad. Liever laat ik de studenten dus oefeningen maken. Dan kijken we samen wat goed en minder goed gaat, en kan ik zien aan welke leerstof we nog moeten werken."

Voor Maxim is de vooruitgang die hij bij zijn studenten ziet de grootste drijfveer. "Soms heb ik lessen waar we slechts twee oefeningen maken, omdat leerlingen echt vastzitten. Maar als je dan de volgende les ziet dat ze het snappen, of als de leerlingen zelf zeggen: dat herinner ik me nog van de vorige keer. Dat is een fantastisch gevoel, als je zoiets kunt bijbrengen."

"Zo had ik enkele jaren geleden een meisje in mijn les dat begon te huilen bij de eerste oefening op hydrostatica. Maar daarna hebben we keihard gewerkt en extra geoefend op hydrostatica. Uiteindelijk was ze er met geweldige punten door voor haar examen. Een andere studente zat nog maar in het vijfde middelbaar, maar is door haar ingangsexamen geraakt na mijn bijlessen. Die had op school zelfs nog geen integraties of functieverlopen gezien, hé! Zulke voorbeelden blijven me altijd bij."

Plezier bijbrengen

Niet elke student slaagt natuurlijk met vlag en wimpel. Maar als Maxim ergens zijn missie van gemaakt heeft, dan is het om studenten het plezier terug te laten vinden in wiskunde of wetenschap. "Ik vind het erg om te horen dat de meeste leerlingen in het middelbaar wiskunde of wetenschappen haten met een passie. In mijn lessen laat ik daarom zien dat je met wiskunde en wetenschappen echt leuke dingen kunt doen. Ik koppel het bijvoorbeeld aan een verhaaltje, of illustreer het met iets dat in de 'echte wereld' gebeurt. Je ziet dat ik graag vertel, hé?"

Ben je op zoek naar bijles voor het ingangsexamen geneeskunde of voor een ander vak? De docenten van BijlesHuis staan voor je klaar om de examenstof samen met jou te overlopen en in te oefenen. Bovendien hebben wij een online 1-op-1 platform dat individuele kwalitatieve bijlessen op afstand mogelijk maakt, zodat je in tijden van corona zelfs je bureau niet hoeft te verlaten.

Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van onze nieuwste artikels! Je ontvangt verder geen reclame of andere e-mails.

sterke verhalen getuigenis bijlesdocent Studiebegeleiding ingangsexamen toelatingsproef
Updates ontvangen met didactische inzichten?
Sign up for our newsletter