Bij BijlesHuis zien we de vraag naar bijles en extra onderwijsondersteuning elk jaar toenemen. Helaas is onze werking niet gesubsidieerd en kan niet elk gezin begeleiding betalen, ook al is die broodnodig. In dit artikel delen we onze visie op een duurzame aanpak: het vrijmaken van werkingsmiddelen om inclusieve en kwaliteitsvolle begeleiding mogelijk te maken voor iedereen. Via diverse samenwerkingsprojecten met gemeentes, scholen en organisaties kunnen we ons aanbod ook uitbreiden naar leerlingen die hier normaal geen toegang tot hebben. In dit artikel lichten we ons project met vzw TAJO in Gent en Kortrijk toe. Samen geven we elke leerling de kans om te slagen!
Over TAJO
Vzw TAJO laat jongeren tussen 10 en 18 jaar via interactieve ateliers door ervaren gastdocenten kennismaken met de meest uiteenlopend beroepen en de competenties en talenten die daarbij horen. Zo kunnen de jongeren zelf ervaren welke vakgebieden hen aanspreken en worden ze gestimuleerd om te gaan studeren in een richting die hen verder brengt, op school en in het leven. BijlesHuis gaf enkele jaren geleden ook een atelier aan deze jongeren, over leren plannen. In dit artikel lees je hoe dat eraan toe ging. TAJO is er voor iedereen, maar met voorrang voor jongeren met beperkte kansen. In 2025-2026 ervaren 700 jongeren elke zaterdag in Gent, Kortrijk en Antwerpen deze activiteit.
Huiswerkklas in Gent
In september 2024 startten we een huiswerkklas op de locatie van TAJO in Gent. Die is gratis voor jongeren in kwetsbare posities (mits investering van zowel BijlesHuis als TAJO). De aanwezigen zijn alumnileerlingen van TAJO die al 3 jaar zaterdagwerking hebben gevolgd. De huiswerkklas kwam er op hun initiatief: velen gaven aan dat ze wat moeilijkheden ervaren met de vakken wiskunde en Frans, en niet altijd goed weten hoe ze moeten studeren.
Tijdens de huiswerkklas is er daarom telkens een ervaren docent aanwezig die helpt bij bijles wiskunde of Frans: theorie uitleggen, oefeningen maken, op vragen antwoorden,... En daarnaast is er een studiebegeleider die inzet op leren plannen en leren leren: hoe pakken de leerlingen best het studeren aan voor een toets? Welke leerstrategieën werken voor hen?
Door in kleine groepen te werken, krijgen leerlingen persoonlijke aandacht die hen helpt betere resultaten te halen en meer zelfvertrouwen op te bouwen.
"Door persoonlijke begeleiding en het aanleren van effectieve leerstrategieën helpen we hen niet alleen betere schoolresultaten te behalen, maar ook te groeien in zelfvertrouwen en motivatie. Het is fantastisch om te zien hoe onze docenten Yassine, Jean-Pierre en Hans deze jongeren laten inzien en ontdekken waartoe ze in staat zijn."
- Charline, pedagogisch coördinator BijlesHuis
Begeleider Jean-Pierre uit Gent vertelt zijn ervaring:
“De jongeren zijn bijzonder gemotiveerd en ook geconcentreerd. Gisteren veranderde de huiswerkbegeleiding spontaan naar een groepsgebeuren. Eén jongere verzocht om hulp bij wiskunde, waarop anderen insprongen omdat ze met dezelfde leerstof worstelden. Op die manier werd het een instructie met oefeningen en finaal gaven de kinderen elkaar een opdracht. Het is leuk om te ervaren dat de jongeren spontaan elkaar helpen en betrekken bij hun huistaken en lessen. Ze komen uitgebreid en enthousiast vertellen over hun recente goede resultaten.”
En dat het ook aan de kant van de jongeren een succesverhaal is, bewijst dit berichtje dat Jean-Pierre ontving:
“Beste Jean-Pierre, de oefeningen die je hebt doorgestuurd waren echt handig. Ik wil je bedanken. In het begin van de jaar was mijn gemiddelde 56,5% maar nu is het 63% ik ben je echt dankbaar"
Succesvolle resultaten en uitbreiding
Na een semester begeleiding was de impact duidelijk merkbaar: TAJO gaf aan dat bij alle jongeren de motivatie om voor school te werken gestegen was en ze zich zelfzekerder voelden. Bij een aantal van hen hadden de bijlessen zelfs een grote impact op de schoolresultaten.
Door deze topresultaten besloot TAJO het project uit te breiden met een huiswerkklas in Kortrijk vanaf het schooljaar 2025-2026. Ook die wordt positief geëvalueerd:
Wij zijn vol lof over de begeleiders Bart en Isabelle. Beiden hebben een gouden hart en een grote openheid en flexibiliteit naar onze jongeren toe. Ze zorgen voor veiligheid tijdens de sessies. Ik heb alleszins het gevoel dat de jongeren zich op hun gemak voelen. Indien er niet genoeg taken van de jongeren zijn, schudden ze zelf voldoende begeleiding uit hun mouw; Isabelle bracht laatst zelf een hele hoop materiaal mee. Heel fijn allemaal om te zien en ook heel warm voor ons om te voelen dat we de jongeren zo kunnen toevertrouwen aan hen.
- Emma, TAJO-verantwoordelijke Kortrijk
Nog een leuke anekdote: gisteren vertrok een van onze jongeren iets vroeger naar huis wegens een tandartsafspraak. Ik vroeg hem of hij veel geleerd had en hij zei volmondig “Ja! Wat ik niet snapte op mijn toets wiskunde is nu super duidelijk.” Heel leuk om te horen.
- Emma, TAJO-verantwoordelijke Kortrijk
Wil jij ook mee kwetsbare leerlingen ondersteunen?
In een ideale wereld heeft elke leerling toegang tot de naschoolse ondersteuning die hij nodig heeft om te slagen. Ben jij een onderwijsopbouwwerker, coördinator van een vzw voor kinderen of jongeren, schooldirecteur, zorgleerkracht, bruggenbouwer... en wil je meewerken aan deze missie?
BijlesHuis garandeert de continüiteit en kwaliteit van de begeleiders, zorgt voor de evaluatie en vormt een aanspreekpunt op elk moment. Jullie zorgen voor het budget, maar ook daarbij ondersteunen we graag. We houden je op de hoogte van projectoproepen en subsidies voor huiswerkbegeleiding, zodat we samen nóg meer kunnen betekenen.
Neem contact op met samenwerkingen@bijleshuis.be en organiseer bijles of huiswerkbegeleiding uit jouw gemeente. Samen bouwen we aan gelijke onderwijskansen!
PS: we hebben het meest complete overzicht samengesteld met alle gekende Vlaamse initiatieven voor tegemoetkomingen voor bijles en huiswerkbegeleiding. Hopelijk werkt het inspirerend! Heeft jouw gemeente of organisatie een initiatief dat nog niet in ons overzicht staat? Laat het ons weten, en we voegen het graag toe.