Creativiteit is een geweldige eigenschap, maar soms komt die niet vanzelf en heb je dat extra duwtje in de rug nodig om je ideeën te laten stromen. Daar komen brainstormtechnieken van pas! Of je nu de opdracht krijgt om een nieuw project te bedenken, een complex probleem op te lossen of omdat je gewoon een frisse kijk wilt vinden op een onderwerp, brainstormtechnieken helpen je losbreken uit conventioneel denken. We maken kennis met 8 brainstormtechnieken aan de hand van volgende vraag: ‘Hoe kunnen we studeren voor examens leuker maken?’.
1. Teleportstorming
De naam van de eerste techniek verraadt meteen al het proces: teleporteren. Probeer het probleem vanuit een andere invalshoek te bekijken, vanuit een ander ingebeeld perspectief. Denk bijvoorbeeld aan hoe het probleem twintig jaar geleden zou opgelost worden of aan hoe mensen in een ander land het probleem zouden benaderen?
Voorbeeld:
We gaan terug in tijd naar de jaren negentig, waar technologie nog niet zo aanwezig was. Hoe maakten studenten leren toen leuker? Het groepsgevoel en het samenzijn was toen belangrijk. Samenwerken in studiegroepen of een studiepartner vinden om examens voor te bereiden maakten het leren leuker en interactiever. Bovendien was muziek voor sommigen een belangrijk onderdeel van het studeren, waarbij studenten naar hun favoriete nummers luisterden om een aangenamere sfeer te creëren.
2. Mindmapping
Mindmapping is een van de bekendere brainstormtechnieken. Je plaatst het probleem in het midden van een (online) vel papier. Je noteert in eerste instantie alle associaties die bij jou naar boven komen. Heb je even geen verdere ideeën, dan kan je in tweede instantie verbanden leggen tussen de relevante termen. Dat zorgt voor verdere gerichte associaties en uiteindelijk een creatieve oplossing met een duidelijke visuele kapstok.
Voorbeeld:
3. Wisselstorming & superstorming
Bij wisselstorming verplaats je je in de schoenen van een andere persoon. Een celebrity, een politicus of iemand uit je school- of werkomgeving. Hoe zou die persoon het probleem benaderen? Superstorming werkt op een gelijkaardige manier. Beeld je in dat je een superheld bent of dat je een superkracht hebt. Hoe zou de superheld het probleem oplossen?
Voorbeeld:
Spider-Man staat bekend om zijn spinnenwebben. Hij zou gebruikmaken van visuele hulpmiddelen zoals mindmaps, diagrammen en infographics om leerstof te verduidelijken en te memoriseren. Ook werkt hij vaak samen met andere superhelden, dus zou hij mogelijk studeren in groep voor wat sociale interactie. Bij de Hulk is de kans groot dat hij studeren combineert met fysieke activiteiten. Bijvoorbeeld: af en toe eens opstaan, per squat een formule herhalen, een kleine wandeling maken na ieder hoofdstuk etc. Daarnaast zou de Hulk studiepauzes nemen met energierijke snacks om zijn krachten op te laden.
4. Geforceerd schrijven
Met deze brainstormtechniek daag je jezelf uit om je creatieve blokkade te doorbreken. Stel een timer in voor vijf tot tien minuten. Pak een pen en papier of zet je vingers op het toetsenbord en begin met schrijven. Stop niet met schrijven tot de timer afgelopen is. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met de beschrijving van je probleem en vervolgens alles neerpennen dat in je opkomt. Het maakt niet uit of je rare of gekke dingen opschrijft. Het doel is simpelweg om de stroom van je gedachten op gang te brengen! Nadien evalueer je wat nuttig is en wat je achterwege kan laten.
Voorbeeld:
“Oké, studeren leuk maken. Flashcards gebruiken. Samenwerken met vrienden is altijd leuk. Muziek kan een grote rol spelen. Eens veranderen van omgeving? Parken, cafés ... Ik hou van chocolade. Jezelf beloningen geven per hoofdstuk. Studeren is vermoeiend, dus ontspanning is belangrijk. Waar kan ik pauzes nemen? Pauzes buiten houden? Leuke plekjes opzoeken tussen de studieblokken door, koffietje maken, babbeltje houden met mama. Eventjes gedachten verzetten, niet altijd pauze nemen op gsm. Sociaal zijn. Misschien toch studeren op gsm met quizzen? Interactieve elementen gebruiken. Wat doe ik nog vaak in mijn vrije tijd? Fitness = verstand op 0 = goede pauze-activiteit, hoofd leegmaken.”
5. Brainwriting
Bij brainwriting worden in groep ideeën in stilte opgeschreven. Ze worden niet meteen uitgesproken en pas later met de groep gedeeld. Het bevordert een gelijkwaardige deelname, omdat iedereen de kans krijgt om ideeën te delen zonder onderbreking. Bovendien wordt niemand door elkaar beïnvloed, wat leidt tot meer originele en diverse ideeën. De focus ligt op de kwaliteit van de ideeën en niet op wie ze bedacht. Je kan de techiek/methode bijvoorbeeld uitvoeren aan de hand van post-its.
6. 5x-waarom
Heb je ooit met een kleuter een gesprek gehad dat veel diepgaander was dan je had verwacht? De '5x-waarom'-brainstormtechniek werkt op een gelijkaardige manier. Met deze methode blijf je herhaaldelijk de vraag ‘Waarom?’ stellen om dieper in een probleem of situatie te duiken, net zoals kleuters dat vaak spontaan doen om de wereld te leren kennen. Wanneer je tot de kern van het probleem bereikt, kan je verder brainstormen naar oplossingen.
Voorbeeld:
1. Waarom vinden studenten leren voor examens vaak niet leuk? Omdat ze het vaak aanvoelen als saai en repetitief.
2. Waarom wordt studeren als saai en repetitief beschouwd? Omdat het vaak betekent dat je alleen bent en eindeloos door boeken moet bladeren.
3. Waarom moeten studenten vaak alleen studeren en eindeloos door boeken bladeren? Omdat er weinig interactie en variatie is in de studiemethoden.
4. Waarom is er weinig interactie en variatie in studiemethoden? Omdat het traditionele onderwijs vaak gericht is op passief leren, zoals lezen en herhalen.
5. Waarom is het traditionele onderwijs gericht op passief leren? Omdat het gebaseerd is op conventionele onderwijsmethoden en er gebrek aan innovatie is in het lesgeven.
7. The six thinking hats
‘The six thinking hats’ behoort tot de brainstormtechnieken voor groepen en omvat zes hoeden. Elke hoed vertegenwoordigt een bepaalde manier van denken. Ieder teamlid neemt de rol aan van één van de zes hoeden en houdt zich ook aan die rol. Zo wordt het gesprek een discussie en komen er interessante inzichten naar boven.
Voorbeeld:
1. Witte hoed (feiten en informatie):
Wat zijn de feiten over traditionele studiemethoden? -> Traditionele studiemethoden kunnen saai en eentonig zijn, waardoor studenten snel hun interesse verliezen.
2. Rode hoed (gevoelens en emoties):
Hoe voelen studenten zich bij het studeren voor examens? -> Studenten voelen zich vaak gestrest, verveeld en overweldigd door de hoeveelheid leerstof en de druk van examens.
3. Zwarte hoed (kritisch denken):
Wat zijn de nadelen van traditionele studiemethoden? -> Traditionele studiemethoden leiden tot passief leren, gebrek aan betrokkenheid en moeilijkheden bij informatie onthouden.
4. Gele hoed (positief denken):
Wat zijn de voordelen van studeren leuker maken? -> Het verhoogt de motivatie, verbetert het begrip en maakt het leerproces effectiever.
5. Groene hoed (creativiteit):
Welke creatieve studietechnieken kunnen we bedenken om leren leuker te maken? -> Educatieve spelletjes, virtuele studiegroepen, interactieve online quizzes, kunst en muziek in het leerproces, jezelf belonen, studiepartner, maak het visueel, beweging, veranderen van studieomgeving ...
6. Blauwe hoed (overzicht en controle):
Wie de blauwe hoed heeft, zorgt ervoor dat de brainstormsessie gestructureerd verloopt. Die persoon bepaalt de doelen van de sessie, stelt de agenda op en zorgt ervoor dat alle teamleden hun input geven.
Met deze 8 brainstormtechnieken en heel wat leuke ideeën en inzichten hebben we je hopelijk net dat extra duwtje in de rug gegeven. En nu: laat die ideeën maar stromen!
Heb jij moeite met studeren of leren leren? Neem contact op met BijlesHuis en wij vinden een geschikte docent voor jou. Wil je graag zelf je kennis delen met anderen? BijlesHuis is altijd op zoek naar mensen die bijles willen geven. Schrijf je in als bijlesdocent!
🌐 BijlesHuis - Vind de perfecte lesgever
Wil je onze artikels maandelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je hieronder in op onze (spamvrije) nieuwsbrief.