De cijfers van BijlesHuis wijzen het uit: online bijles geven zit in de lift, zeker sinds de coronacrisis. Bijles geven online is dan ook een prima optie wanneer jij of je student niet veel tijd hebben, of wanneer de coronamaatregelen bijles aan huis verhinderen. Bovendien kan BijlesHuis een student makkelijker de allerbeste match voorschotelen als die ook 200 kilometer verder mag wonen, in plaats van enkel in de nabije omgeving. Denk maar aan een student van een specifieke programmeertaal, een geneeskundevak,.... Of wat met studenten die in een dorp wonen waar slechts weinig bijlesdocenten voorhanden zijn?

Als bijlesdocent kan online bijles onwennig klinken, of zelfs eng. Kan je een student wel op dezelfde manier begeleiden als aan de keukentafel? Wat met de boeken van de student, als jij niet kan meekijken? Kan je iets tekenen ter verduidelijking, kan de student oefeningen maken? Lukt online bijles geven wel met jouw computer? In dit artikel geven we je tips om een student even goed (of zelfs beter) te begeleiden tijdens online bijles.

Gebruik een gespecialiseerd online leerplatform

BijlesHuis gebruikt een online leeromgeving speciaal gemaakt om online bijles te geven. Het combineert een 1-op-1 videochat, de mogelijkheid je scherm te delen én een interactief schoolbord waar jij en je student tegelijkertijd op kunnen schrijven, tekenen, teksten markeren, bestanden uploaden en bewerken, oefeningen maken,... Daarnaast is er de optie om te co-browsen, waarbij jullie een website delen en er ook meteen rechtstreeks samen op kunnen werken. Dat is handig om samen oefeningen te maken op een site, of samen naar video's te kijken.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk maar aan samen tegelijk in een tekst werken, maar toch onafhankelijk van elkaar onderzoek voeren op andere tabbladen tijdens scriptiebegeleiding. Of cobrowsen tijdens de bijles programmeren: kijk mee met je student en pas de code aan waar nodig. Taaldocenten kunnen een tekst uploaden en moeilijke woorden markeren, woorden onderstrepen die de student moet vertalen, extra uitleg opschrijven in de kantlijn... Op het eind kan de student het document downloaden met alle aanvullingen! In de video hieronder volg je enkele demolessen mee.

Voor de start van de eerste online bijles

Denk alvast na over een rustige plaats thuis om de online les te geven: zonder achtergrondlawaai, geen fel licht, niet te donker. Zorg dat je niet gestoord kan worden; kies voor een rustige ruimte waar niet zomaar mensen binnenlopen. Als docent is dat niet zo professioneel en voor de student is het ook erg afleidend.

Even technisch: de online leeromgeving moet natuurlijk voor jou werken. Volgende checklist helpt je daarbij:

  1. Test of je een goede internetverbinding hebt. Minimale snelheden voor een goed gebruik zijn 10Mbps download en 3 Mbps upload.
  2. Installeer Google Chrome als internetbrowser als je dat nog niet gebruikt. Daarop werkt het online leerplatform het allerbest.
  3. Test of je microfoon en camera goed werken. Het is natuurlijk belangrijk om je student goed te zien en horen! ;-)
  4. Technische problemen voor of tijdens de bijles? Neem dan contact op met BijlesHuis. Ons technisch team staat klaar om te kijken hoe we die kunnen oplossen.
Verken het leerplatform en bekijk de verschillende functies: van het uploaden van een document tot samen online oefeningen maken via sharescreen of co-browse.  

Wie het fijn vindt om samen de functies op het online platform te overlopen en vragen te kunnen stellen, kan terecht bij een coördinator van BijlesHuis. We leiden jou graag online rond om alle functies te verkennen.

Hoe bereid je de online bijles voor?

Bespreek vooraf met de student bij welke onderdelen extra ondersteuning nodig is:

  • Vraag een pdf op van de cursus (en eventueel ook van de oefeningen). Die kan je dan al uploaden op het online leerplatform.
  • Geen digitale versie beschikbaar? Vraag de student om foto's te nemen en te uploaden van de pagina's die hij wil behandelen.
    • Je kan eventueel op zoek gaan naar extra oefeningen of filmpjes die je dan ook voor de les kan uploaden op het platform. Tijdens de les kan je ook gebruik maken van de functie ‘scherm delen’.
    • Vraag aan de student om eventueel zijn vragen even op te lijsten. Deze vragen kan je dan plaatsen op het whiteboard om meteen mee aan de slag te gaan.
    • Zorg ervoor dat de student het doel van de les vooraf weet. Geef mee wat je wil bereiken in de sessie zodat de student weet wat er verwacht wordt.

Enkele tips voor online bijles geven

  • Stel de eerste les meteen een aantal regels op; dat is belangrijk om de lessen goed te laten verlopen. Bespreek de regels met de student. Je kan ze eventueel oplijsten en uploaden als document. Bijvoorbeeld: er staan geen andere tabbladen open tijdens de bijles, de gsm wordt niet gebruikt en na iedere les stuur je een evaluatie naar de ouders.
  • Voorzie niet te veel materiaal in één keer; overdonder je student niet.
  • Werk visueel; praten bij een online gesprek is verschillend van praten in real life. Probeer tijdens je uitleg dus ook iets visueel te doen. Toon een website, maak een schema of tekening, typ de belangrijkste zaken op het whiteboard. Je kan vooraf een klein schema maken dat je samen overloopt.
  • Laat de les niet té lang duren. Het is heel intensief, zowel voor de student als voor de docent. Als docent ben je immers voor 100% met de studenten en de les bezig. Strek beiden de benen in de helft van de les.
  • Je zal afwijken van jouw gemaakte planning. Je kan immers in een 1-op-1-begeleiding veel meer inspelen op de wensen en de vragen van de student. Maak dus een flexibel lesplan en zorg dat je het als houvast kan gebruiken.
  • Probeer interactief te blijven. Als de student een oefening maakt, moet je toch de aandacht behouden. Stel bijvoorbeeld een vraag of geef de student feedback. Anderzijds moet je de aandacht van de student houden. De student kan immers afgeleid zijn van wat er op de computer of rond hem gebeurt. Laat hem vaak aan het woord.
Zorg voor een leuke back-up wanneer de student zich echt niet meer kan concentreren. Bijvoorbeeld een toffe video, een kortverhaal of een kleine activiteit. Zorg dat je die voor handen hebt, maar meestal zal je het niet eens moeten gebruiken.

Handige tools om de lessen wat leuker te maken

  • Met Symbaloo kan je een uitgestippelde route maken om samen met je leerling te doorlopen. Een soort van zoektocht, maar dan online!
  • Kahoot is dé ideale manier om je online bijles te beëindigen. Door middel van een quiz te spelen, herhaal je samen met je leerling de leerstof nog even én kan je de lessen wat minder eentonig maken.
  • Padlet is een digitaal prikbord. Hier kan je leerling bijvoorbeeld zijn/haar lesstof uploaden voorafgaand aan de bijlessen. Je kan ook “digitale post-its” aanmaken, video’s en afbeeldingen delen.

Aan de slag!

Nu je helemaal ingewijd bent in de geheimen van online bijles geven, kan je er meteen in vliegen! Registreer je als bijlesdocent, bekijk de openstaande online opdrachten in jouw vakgebied en help studenten hun leerdoelen te bereiken!

🌐 BijlesHuis - Vind de perfecte lesgever

Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van onze nieuwste artikels! Je ontvangt verder geen reclame of andere e-mails.